Alle SALE-items nu met 50% korting!
Ontelbaar veel combinaties mogelijk
Snelle levering
Geregistreerd bij Webwinkelkeur

Back to Basic

  • Geplaatst op
  • Door Marit
  • 6

Hugs & Things is een bedrijf in ontwikkeling. Zo nu en dan vinden er grote veranderingen plaats. Vanaf de zomer van 2019 ga ik 'Back to Basic'. In dit blog leg ik uit wat ik daarmee bedoel en hoe ik tot deze beslissing ben gekomen.

 

Sinds de start van Hugs & Things, in de zomer van 2013, ben ik altijd bezig geweest met verandering, maar vooral ook met groei.
Wat vond ik het op een gegeven moment gaaf toen ik iedere dag minimaal 1 bestelling binnenkreeg!

 

Altijd wilde ik iedereen tevreden houden, altijd was ik op zoek naar nieuwe artikelen om aan het assortiment toe te voegen.

Sinds de opening van de nieuwe webshop, alweer een jaar geleden (!), is het assortiment explosief gegroeid, en nam het aantal bestellingen nog veel harder toe. Een dag met minder dan 20 bestellingen was inmiddels een slechte dag.

 

En toen kwam langzaam het besef dat ik mezelf aan alle kanten keihard voorbij aan het lopen was....

 

Ik merkte dat ik een soort bol.com wilde zijn: met een onuitputtelijk assortiment en mega-snelle verzending. Ik baalde soms dat het postkantoor om 5 uur dicht ging, zou het liefst in het weekend nog post wegbrengen, om alles zo snel mogelijk bij jullie te krijgen. Nee, beter gezegd zou ik in staat zijn om het allemaal zelf bij jullie langs te gaan brengen. (Yep, controledrang...).


Vooral het assortiment was 'ongemerkt' veel te groot geworden. Al die tijd heb ik vrijwel alleen maar items toegevoegd, en nooit meer echt kritisch gekeken naar de artikelen die ik eerder had ingekocht. 


Maar: alleen al het bijhouden van de voorraad en het op tijd bestellen van nieuwe voorraad (en daarbij rekening houden met de levertijd) werd zowat een dagtaak, omdat ik meer dan 1700 artikelen van 7-8 verschillende leveranciers in mijn assortiment had.

Lang niet alles werd even goed verkocht. Sommige items liggen al een paar jaar op dezelfde plek, maar ik zocht dan gewoon steeds naar een andere plek om nieuwe aankopen op te slaan.

De dagelijkse stapel bestellingen voelde soms niet meer als een succes, maar als een last. Mijn werk was door alle uitbreidingen veel te onoverzichtelijk geworden, en de stress nam razendsnel toe.

 

Het ging niet langer...

Er moest dus iets veranderen. Ik ging denken, overwegen, puzzelen, overlegde met mijn man, met anderen. Ik overwoog zelfs meerdere keren om er volledig mee te stoppen, om overal vanaf te zijn, maar tegelijkertijd deed die gedachte me enorm veel verdriet. Mijn bedrijf, helemaal vanaf 0 opgebouwd, zomaar opgeven? Nee, dat was ook een stap te ver.


Ik overwoog om een externe werkruimte te zoeken en personeel in te huren, maar dat past niet bij mij. Het past niet bij de manier waarop ik graag werk. Ik vind het heerlijk om vanuit huis te werken, om iedere middag op het schoolplein te kunnen staan, om de kinderen in de vakanties of bij ziekte gewoon thuis te kunnen hebben. Ik wil niet buiten de deur werken. Dat was nou juist de reden dat ik mijn eigen baan heb gecreëerd!

 

Maar goed: de conclusie was wel duidelijk. Er moest iets ingrijpend veranderen.



Omdat de exclusieve kleuren die ik de afgelopen jaren heb uitgebracht een groot succes blijken te zijn, en velen van jullie zelfs alleen nog bij mij lijken te bestellen vanwege die kleuren, heb ik besloten dat juist die kleuren mijn kracht moeten worden.
De paar weken voor mijn zomervakantie hebben me namelijk geleerd dat zeker 80% van de bestellingen ongeveer dezelfde items bevat: allemaal items die gewoon blijven!

 

Wat gaat er gebeuren?

Ik ga het concept van de winkel ingrijpend veranderen:
Hugs & Things wordt in de eerste plaats een winkel waar je terecht kunt voor enkele tientallen exclusieve kleuren. Deze kleuren zal ik gaan aanbieden in (in eerste instantie) 5 verschillende vormen: ronde kralen in 12, 15 en 19mm en hexagons in 14 en 17mm. Voor iedere kleur dezelfde vormen, zodat je op die manier nog steeds eindeloos veel combinaties kunt maken. Op korte termijn zal er nog een flink aantal exclusieve kleuren bij komen.
De exclusieve kleuren blijven aangevuld met de meest verkochte reguliere kleuren, zoals marble, grijs, wit, zwart, mintgroen en lichtroze. Er blijven dus nog steeds ontelbaar veel combinaties mogelijk.

 

Naast de kralen in deze kleuren zal ik 6 kleuren satijndraad (tzt ook op grotere rollen), kliksluitingen, houten speenclips, een aantal houten artikelen en letterkralen blijven verkopen. Echt de basismaterialen dus: Back to Basic.

 

De hangers, met uitzondering van een paar basiskleuren olifanten, zullen voor nu allemaal uit het assortiment gaan.

 

Kortom: Ik ga terug naar de basis.

Hugs & Things wordt vooral een winkel voor siliconen kralen in exclusieve kleuren. Ik zal me meer gaan richten op ondernemers die grotere hoeveelheden van mijn eigen kleuren willen inkopen, maar de kralen zullen ook per stuk verkrijgbaar blijven, zodat jullie speenkoorden, bijtringen en kettingen kunnen blijven maken.
Het assortiment zal veel gestructureerder en overzichtelijker worden. Voor mij, maar ook voor jullie.
Ik hoop ook tijd te krijgen om meer inspiratiefoto’s te maken, want ik blijf het super vinden om nieuwe kleurencombinaties te bedenken, en jullie een beetje op gang te helpen.

 

Wat betekent dit allemaal op dit moment?

Dinsdagochtend 6 augustus start er een mega-uitverkoop: Ik ga namelijk terug van 1700 verschillende artikelen naar uiteindelijk maximaal 450 verschillende artikelen. Meer dan 80% van het huidige assortiment zal verdwijnen, en er zal in principe alleen nog aangevuld worden met nieuwe exclusieve kleuren, die uiteindelijk (hopelijk voor het eind van 2019) allemaal in de hierboven genoemde vormen beschikbaar zullen zijn.

 

Er is op dit moment nog enorm veel voorraad, dus raak niet meteen in paniek: je kunt nog flink inslaan.
Ik begin met een korting van 20% op alle artikelen die uit het assortiment gaan. Die korting wordt automatisch berekend op de betreffende categorieën. Daar bovenop komt dan nog de staffelkorting die je altijd al kreeg. De totale korting kan dus flink oplopen! (Je kunt er zomaar nog eens 15% korting overheen krijgen als je veel in 1 keer bestelt!)
Op den duur zullen er waarschijnlijk ook ‘sale-pakketten’ toegevoegd worden: zakken met een greep uit het assortiment, voor een uitzonderlijk lage prijs.

 

De voorraad zal ik tussendoor zo goed mogelijk in de gaten houden. Mocht je onverhoopt toch achter het net vissen (wat in sommige gevallen door de drukte pas zal blijken tijdens het inpakken van de bestellingen) dan neem ik daarover zsm contact met je op.

 

Het kleurenkoord

En nu hoor ik jullie denken: En het nieuwe kleurenkoord dan? Je was zo blij met de 123 kleuren, en ik was zo blij met mijn koord!
Snap ik: ik houd zó veel van kleurtjes. Ik zou er het liefst 500 hebben. Voor ieder wat wils. Maar de 123 kleuren kwamen van 5 verschillende fabrieken, en het voorraadbeheer (en opslagruimte) waren gewoon niet te behappen. Ik ben al die tijd alleen maar aan het uitbreiden geweest. Maar meer is lang niet altijd beter, blijkt nu.

 

Alle kleuren zullen in de toekomst uit dezelfde fabriek komen, waardoor het voorraadbeheer veel eenvoudiger wordt, en de kwaliteit nóg veel beter te waarborgen is. Daardoor zullen er ook geen onderlinge kleurverschillen meer zijn, omdat de kleuren exact volgens code geproduceerd worden, en alle vormen van precies dezelfde siliconen worden gemaakt.

 

(Let op: Mocht je geïnteresseerd zijn in grotere hoeveelheden van de kleuren die uit het assortiment gaan, laat het me weten. Ik kan je altijd doorverwijzen naar een inkooppunt).

 

Heb je onlangs een nieuw kleurenkoord of aanvulset gekocht? Mail me dan even. Ik zal je je geld terugbetalen, en als de kleuren die uiteindelijk gaan blijven compleet zijn, zul je van mij (indien je dat wilt) gratis een nieuw koord ontvangen. Met weliswaar een stuk minder kleuren, maar wel veel unieke kleuren die zeker in het assortiment zullen blijven.

 

En voordat jullie allemaal denken: “Jeetje, als ze zo overwerkt is, zal ik maar niet meer bestellen”. Niet doen hoor! ;-) Ik heb volgens mij op tijd aan de rem getrokken, ben uitgerust na mijn vakantie, en heb zin in deze nieuwe uitdaging. Het lagere aantal producten zal zorgen voor veel meer overzicht in mijn werkruimte, tijdens het inpakken, en tijdens het bestellen van nieuwe voorraad.

 

Ik heb net op tijd controle genomen over iets dat uit de hand aan het lopen was.

 

 

Wel heb ik besloten om mezelf iets meer rust te gaan gunnen.

Ik verzend alle bestellingen nog steeds zo snel mogelijk. Ik probeer om iedere dag in ieder geval de bestellingen van de dag ervoor te verzenden. Dat betekent dat de uiterste besteltijd vanaf nu 23.59u is. Zo weet ik ‘s morgens als ik begin met werken precies waar ik aan toe ben, en kan ik mijn dag beter indelen.
Bestellingen zullen altijd verwerkt worden op volgorde van binnenkomst.

 

Ook zal ik regelmatiger een vrije dag (of enkele vrije dagen) opnemen. Twee weken vakantie per jaar blijkt namelijk iets te weinig te zijn ;-) Deze vrije dagen zal ik op tijd aankondigen in de balk bovenaan de website.
Daarnaast wil ik gaan proberen om van het weekend echt weer weekend te maken: dus geen mail beantwoorden, geen afhaalbestellingen klaarmaken, enz. (Terwijl ik dit typ lach ik mezelf al uit, want: O, zo moeilijk allemaal, voor een perfectionist die ook nog eens iedereen tevreden wil houden....)

 

Spannend...

Ok, dit is een mega-lang, persoonlijk, verhaal geworden, en ik ben doodsbenauwd voor jullie reacties...
Ik hoop dat jullie mijn beslissing begrijpen en respecteren, en ik hoop door deze aanpassingen nog heel lang door te kunnen gaan met dit geweldige werk!

 

En nu: inslaan!
Op de site, onder de 'Op=Op-kopjes' vind je alle categorieën die helemaal leeg mogen!!

Reacties

  1. Anoniem Anoniem

    Je hebt groot gelijk. We raken verwend door bedrijven als Bol, maar beseffen ons ook niet altijd dat het voor Bol en dergelijke een forse investering is om services als gratis bezorgen en volgende dag in huis waar te maken. Jij bent Bol niet en het moet voor jou ook leuk blijven. Zelfs (of juist) back to basic is dit een prachtige webshop om rond te dwalen en op ideeën te komen voor speenkoorden, wagenspanners etc. Een dagje minder of meer wachten op een bestelling maakt echt niet uit. Ik kijk uit naar de exclusieve kleuren, geniet van je rust (je verdient het)!

  2. Marit Zinnemers Marit Zinnemers

    Er komen vervangende kleuren voor onder andere olijfgroen, lichtgeel, flamingo en bordeaux, en nog 21 andere kleuren.

  3. Elvera Elvera

    Wauw wat goed zeg respect voor jouw. Blijf inderdaad wel aan je webshop werken want ik vind deze webshop super goed. Tot nu toe heb ik alleen bij jou besteld. Maar graag zou ik willen weten waar ik nu de olijf groene kleur kan bestellen aangezien ze er bij jou nu uit gaan

  4. Nathalie Rouss Nathalie Rouss

    Hartstikke knap deze beslissing marit! En heel blij dat ik de letters nog bij je kan bestellen! (Net weer gedaan;)) ik ben zelf ook van baan gewisseld! Minder stress, meer van de kids genieten. Doen wat je leuk vind, moet wel leuk blijven! Ik ga vanavond ns even neuzen bij je uitverkoop! Groetjes Nathalie

  5. Irmgard Irmgard

    Onwijs knap dat je deze beslissing hebt genomen! Ik herken het enorm van mijn eigen onderneming. Maar wat een verademing als je het rustiger aan kunt doen (voor je gevoel dan)
    Ga zo door! Als je zelf blij bent is het ook makkelijker om andere mensen blij te maken ;)

  6. Carina Carina

    Ik kan niet wachten om morgen weer kunnen te bestellen!
    Maar wat goed en moedig van je om deze beslissing te nemen. Tijd om op jezelf te gaan passen. Ik wil je heel veel succes wensen met het uitvinden en uitwerken van dit leuke plan.
    Tot de volgende bestelling

Laat een reactie achter
* Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Ja, ook ik sla cookies op voor een beter werkende website :-) Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »

Gratis verzending

vanaf €65,- (NL en BE)

Snelle levering

binnen 2 werkdagen verzonden

Gecertificeerde siliconen

in 59 exclusieve kleuren

Achteraf betalen mogelijk

Binnen 2 weken met AfterPay